Innovatie in het onderwijs, is dat wel nodig?


innovatie in het onderwijs is dat wel nodig


‘Leren wat ertoe doet’ - Podcast van Tijl Koenderink (Novilo en School of Understanding)

Dé podcast voor professionals die nóg meer uit de begeleiding van kinderen willen halen - lessen uit onze praktijk toepasbaar in die van jou.


Aflevering 2 : ‘Over de noodzaak van Innovatie in het onderwijs’

Omdat ik (Tijl Koenderink) voortdurend bezig ben met onderwijsvernieuwing krijg ik in mijn praktijk natuurlijk vaak de vraag of innovatie in het onderwijs wel nodig is. Mijn antwoord daarop is duidelijk en niet verrassend. Ja. Onderwijsinnovatie is nodig. Ik heb een innovatieve basisschool opgezet en ben betrokken bij veel innovatieve projecten. Daarnaast geef ik al jarenlang trainingen en presentaties over dit onderwerp en zie ik het als mijn missie het onderwijs op een invloedrijke manier te verbeteren en te vernieuwen. Maar het is wel interessant om de algemene vraag naar de noodzaak van innovatie in het onderwijs te beantwoorden en dat ga ik doen in deze podcast.



Ten eerste is het belangrijk te vermelden dat je nooit moet gaan innoveren om het innoveren, want innovatie is geen doel op zich. Het is wel belangrijk om flexibel te blijven. Om bij je missie te kunnen blijven moet je kunnen veranderen, maar doe dit niet enkel om het anders te willen doen.



Hoewel ik vind dat je niet moet veranderen om het veranderen ben ik ervan overtuigd dat het onderwijssysteem wél moet veranderen, aangezien het systeem nog niet optimaal werkt. Ondanks dat er uit allerlei onderzoek blijkt dat we als land op het vlak van welbevinden en geluk hoog scoren, moet het oude onderwijssysteem op de schop. Dit omdat we op de huidige manier de kinderen eigenlijk welbeschouwd voorbereiden op een leven in 1970, terwijl het doel van onderwijs is dat we ze moeten voorbereiden op de toekomst. Hun toekomst. Dus hun leven over 15 á 20 jaar, als de kinderen van school afkomen en de arbeidsmarkt op moeten.

In het reguliere onderwijs wordt nog steeds een hoop kennis overdragen en verwachten we van de kinderen van de toekomst nog steeds dat zij beschikken over een breed scala aan parate kennis in hun hoofd over allerlei onderwerpen.

Maar als we kijken naar de toekomst met veranderende banen en een totaal veranderende arbeidsmarkt, wat kan een kind over 15 jaar dan nog met al die gefragmenteerde kennis? Misschien is er over 15 jaar wel een universeel basisinkomen of zijn er inmiddels banen waarvan we nu nog niet kunnen indenken dat ze zullen bestaan.

Ik vind het juist belangrijk een kind in zijn schoolperiode juist aan te leren hoe je flexibel kunt zijn en hoe een kind betekenis voor zichzelf kan vinden.

De wereld verandert snel, met kunstmatige intelligentie, internet en alle innovaties die er momenteel in sneltreinvaart worden gedaan. Het onderwijssysteem verandert niet snel genoeg. Er zijn zeker wel verbeteringen zichtbaar, maar dit moet veel sneller en intenser, als we onze kinderen goed willen voorbereiden op de toekomstige wereld, de toekomst over 15 jaar!



POLL: Innovatie in het onderwijs, is dat wel nodig?